فلنج اسلیپان (Slip-on):

فلنج اسلیپان  که با نام هاب فلنج (hubbed flange) و فلنج روکار نیز شناخته می شود جزء رایج ترین فلنج ها است. نحوه اتصال این نوع فلنج به خط لوله بدین صورت است که جوشکاری هم در قطر خارجی لوله و هم در طرف داخلی فلنج به لوله انجام میشود.

قطر داخلی  (bore) فلنج اسلیپان فضای کافی را برای لوله متقابل در دسترس قرار می دهد و بنابراین فضای کافی برای جوشکار مهیا است تا اتصال جوش را ایجاد نماید.

موارد استفاده

این فلنج عمدتآ برای فشارهای کاری پایین بکار میرود. اغلب یک هاب (hub) دارند که از لحاظ ابعادی شیبه سطح برجسته (Raised face) فلنج است. البته در صورتی که فضای نصب محدود باشد، فلنج می تواند بدون هاب باشد وکاربرد فلنج بصورت رینگی (Ring style) خواهد شد.

اگر چه کاربرد این نوع فلنج که دارای هاب باشد رایج تراست. فلنج های اسلیپان مخصوص فشارهای کاری بالاتر عموماً با ارتفاع معادل Lap joint (تایپ B وC ) تولید میشوند تا اتصال بهتری به خط لوله ایجاد شود و مناسب فشار کاری بالا باشد.

به دلیل اینکه این تیپ فلنج فاقد گردن می باشد، جوشکاری دوبل (داخل و خارج) آن به خط لوله ضروری است. فلنج اسلیپان نوع لغزشی است بدین معنی که لوله بصورت لغزشی داخل bore فلنج قرار می گیرد تا جوشکاری انجام شود و بدون نشتی باشد.

تفاوت با فلنج گردندار

تحمل فشار در فلنج های اسلیپان حدود دو سوم فلنج های گردندار است . برای نصب فلنج اسلیپان به خط لوله نیاز به فضای طولی زیاد و همچنین برش و آماده سازی ویژه و دقیق در لوله نمی باشد و تنظیم به لوله راحت تراست . این فلنج مناسب سیال با احتمال نشتی کم و فشار پایین است. از جمله خطوط آب کولینگ، آب آتش نشانی، خطوط هوای فشرده کم فشار، خطوط بخار، روغن و کندانس.

 

مزایای فلنج اسلیپان :

  • قیمت مناسب
  • وزن کم
  • نصب و مونتاژ آسان
  • فضای کم برای نصب
  • آب بندی مناسب
  • موجود در رنج وسیعی از سایزها

معایب فلنج اسلیپان:

  • نامناسب برای فشارهای بالا
  • نامناسب برای سیال خطرناک وگازها

انواع فلنج های اسلیپان :RTJ (Ring Type Joint)  , Raised Face  , Reducing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع Reducing جایی کاربرد دارد که سیال از لوله با قطر کوچکتر به لوله با قطر بزرگتر وارد می شود .

فلنج ها در رنج وسیعی از سایزها شامل ½ اینچ تا 24 اینچ و در فشارهای Class 150، Class 300 ، Class 600، Class 900، Class 1500 و Class 2500 بر اساس استاندارد ANSI/ASME B16.5  و سایزهای بالاتر بر اساس استاندارد ANSI/ ASME B16.47 و همچنین در سیستم متریک در سایزهای DN15 تا DN2000 و با فشارهای PN6، PN10، PN16، PN25، PN40، PN63 و PN100 طبق استاندارد  DIN EN 1092 و در سایزهای بالاتر طبق استاندارد سازنده، تولید می گردند.
متریال فلنج ها: کربن استیل ، استنلس استیل، چدن داکتیل، داپلکس، پایه مس