شیر اطمینان (Safety/ Relief valve)

Safety/ Relief valve نوعی شیر اطمینان از دسته شیرآلات صنعتی است که برای کنترل یا محدود کردن فشار در یک سیستم استفاده می شود.در صورت عدم وجود این شیر، ممکن است فشار ایجاد شود و باعث خرابی ابزار،تجهیزات یا آتش سوزی شود

شیر کمکی طوری طراحی یا تنظیم شده است که با فشار تنظیم شده از پیش تعیین شده باز شود تا از مخازن تحت فشار و سایر تجهیزات در برابر فشارهایی که بیش از حد طراحی آنها باشد محافظت کند.وقتی فشار بالا رود، شیر کمکی به «مسیری با کمترین مقاومت» تبدیل می‌شود و به اجبار باز می‌شود و بخشی از سیال از طریق مسیر کمکی منحرف می‌شود.در سیستم‌های حاوی سیالات قابل اشتعال، سیال منحرف شده (مایع، گاز یا مخلوط مایع-گاز) یا توسط یک سیستم بازیابی بخار با فشار کم و جریان بالا بازیابی می‌شود و یا از طریق یک سیستم لوله‌کشی به نام فلر هدر یا امداد هدایت می‌شود

در صنایع پالایش نفت، پتروشیمی و شیمیایی، فرآوری گاز طبیعی و صنایع تولید برق، اصطلاح شیر تخلیه با اصطلاحات شیر فشار (PRV)، شیر اطمینان فشار (PSV)  همراه است.

تفاوت PRV و PSV

تفاوت ایندو در اینست که PSV ها دارای یک اهرم دستی برای فعال کردن شیر در مواقع اضطراری هستند. اکثر PRV ها فنری هستند. در فشارهای پایین تر، برخی از دیافراگم به جای فنر استفاده می کنند. قدیمی ترین طرح های PRV از یک وزنه برای آب بندی دریچه استفاده می کنند.

Set pressure: هنگامی که فشار سیستم به این مقدار افزایش می یابد، PRV باز می شود. دقت فشار تنظیم شده ممکن است از دستورالعمل های تعیین شده توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) پیروی کند.

 

شیر اطمینان

Balanced Spring Loaded

 

شیر اطمینان

Conventional Spring Loaded